TOKOH QARI PILIHAN #2

Alhamdulillah masih bersama slot TOKOH QARI PILIHAN. Kali ini saya akan berkongsi kepada anda biodata seorang qari yang agung. Beliau adalah Raja Segala Qari, Sheikh Mustafa Ismail.


Sheikh Mustafa Ismail (17 Jun 1905 – 26 Disember 1978) adalah salah seorang Qari yang terkenal. Beliau dilahirkan di sebuah kampung bernama Mit Gazal, sebuah kampung berhampiran Tanta di Mesir pada 17 Jun 1905 dan orang tuanya menamakannya Mustafa Muhammad Mursi Ismail. Beliau dibesarkan oleh datuknya.

Sheikh Mustafa Ismail telah memberi tumpuan kepada Al-Quran sejak zaman kanak-kanak lagi. Ketika dia mencapai umur 10 tahun, beliau menyelesaikan Hafazan beliau (menghafal al-Quran). Beliau melanjutkan pelajaran ke Institusi di Tanta dan memfokuskan kepada Sains Tafsir (exegesis), Qiraa’at (seni bacaan) dan Fiqh (yurisprudensi Islam). Selepas menamatkan pengajian formalnya, Sheikh Mustafa Ismail menumpukan hidupnya kepada Al-Quran.

Sheikh Mustafa Ismail mempunyai gaya bacaan yang unik, dia akan membaca Quran dengan cara-cara tertentu, mengalunkan maqamat dengan sempurna untuk menggambarkan kata-kata Allah kepada pendengar dengan intonasi yang tepat. Dr Ahmed Nuaina, seorang qari terkemuka Mesir, pernah memberitahu komposer terkenal Ammar El-Shereii:

“Mustafa Ismail bukan hanya satu sheikh. Dia adalah beberapa kaedah dan sheikh dalam satu. Anda boleh mencari semua bentuk muzik dalam bacaannya. Apabila saya mendengar seorang sheikh mengatakan sesuatu, saya teringat bahawa Sheikh [Ismail] pernah berkata demikian. Penulis telah gagal menghasilkan sesuatu yang baru selepasnya. Dia bergerak dengan mudah antara maqamat, dan tidak pernah tersasar daripada ‘tune’. Telinga pendengar tidak pernah merasa bosan dengannya, kerana dia selalu memukau telinga pendengarnya. Dia kreatif dalam qafalat nya. Saya sering boleh meramalkan qafalat, tetapi ia sentiasa tidak dijangka untuk Sheikh Mustafa Ismail.”

Komposer Abdel-Wahab mempunyai pendapat yang sama: “Dia amat bagus dalam seninya, dia hebat dalam pengurusan suaranya, dan satu-satunya qari yang mengejutkan para pendengar dengan laluan maqam yang tidak dijangka,” katanya.

Dalam program Dream TV beliau dua tahun lalu, El-Shereii cuba menganalisis pendekatan muzik Mustafa Ismail dengan memainkan semula beberapa bacaan pendek. “Pembacaannya adalah ajaib, dan dia adalah keajaiban muzikal juga. Dia adalah unik.”

Menganalisis ayat yang berbeza, komposer berkata:

“Beliau akan pergi ke not yang paling tinggi sesuatu maqamat, dan dia akan melakukannya dengan selesa, menikmati dirinya sendiri. Ia cukup untuk membuat anda gila. Lelaki ini mesti memahami muzik dengan sangat baik. Beliau menggunakan saba maqam pada mulanya untuk menunjukkan huzn [kesedihan], kemudian bergerak ke C, atau agam, dan kemudian dia mengambil suaranya tinggi sehingga nota ketika ia mengatakan al-samaa (langit) Jika ini adalah sebuah seni muzik, maka kami para pemuzik tidak tahu apa-apa mengenainya, dan kami mesti pulang ke rumah. Dia tahu apa yang dilakukannya dan melakukan itu bergantung pada pengetahuannya tentang tujuh qira’at bacaan dan keupayaan ekspresinya yang sangat istimewa.”


Leave a comment